Sivusto ei tue käyttämääsi selainta. Suosittelemme selaimen päivittämistä uudempaan versioon.

Ayurveda-kokonaisvaltaisesti hoitava elämän tiede

Lisätty 18.05.2018

Puhdas ravinto, jooga, kokonaisvaltainen hoitaminen, ayurveda ovat viime viime vuosien aikana olleet entistä enemmän esillä. Monelle on kuitenkin vielä epäselvää, mitä ayurveda oikeastaan on ja miksi siitä puhutaan enemmän ja enemmän.  Tämän kirjoituksen tarkoituksena onkin avata tuota termiä.

Termi Ayurveda tulee sanskritin kielestä ja tarkoittaa “elämisen taitoa”, tietoa (Veda) elämästä (Ayus). Kyseessä on monia tuhansia vuosia vanha terveystiede, jonka päämääränä on täydellisin mahdollinen terveys. Ayurvedan mukaan me luomme oman terveydentilamme vuorovaikutuksessa ympäristömme kanssa. Terveys saavutetaan kehon ja mielen välisestä tasapainosta. Tämä tasapaino järkkyy kiireisen elämäntyylimme ja monenlaisen kuormituksen keskellä, ja juuri tämä tasapaino on edellytys ihmisen kokonaisvaltaiseen hyvinvointiin. Tasapainoa ja terveyttä ylläpidetään ruokavalion, liikunnan ja levon kautta sekä erilaisten hierontojen ja hoitojen avulla. Ayurveda ei ole siis ainoastaan terveysoppi vaan se on elämäntapa. Tämän päivän elämäntyylin keskellä moni meistä on löytänyt hyvinvoinnin ja kyvyn kuunnella itseään ayurvedan oppien mukaisesta tasapainoisesta elämäntavasta sekä oikeanlaisesta ruokavaliosta.

Ayurvedassa ihmiset jaetaan kolmeen päätyyppiin eli doshiin - Vata, Pitta, Kapha. Doshien tasapaino tarkoittaa terveyttä ja epätasapaino riskiä sairastua. Kaikissa meissä ihmisissä on näitä kolmea doshaa yksilöllisin, vaihtelevin määrin, mutta yksi tai kaksi on hallitsevia. Vata symbolisoi liikettä. Vata on ominaisuuksiltaan kylmä, kuiva, epäsäännöllinen ja nopea. Vatalla on epäsäännöllinen ruokahalu ja hän kärsii usein ummetuksesta. Vata-ihmisten kannattaa suosia lämmittäviä, kosteuttavia ja ravitsevia ruokia, pääasiassa makeita, happamia ja suolaisia makuja. Säännöllinen päivärytmi on vata kehotyypeille tärkein. Pitta on ominaisuuksiltaan kuuma, voimakas, terävä ja pistävä. Se vastaa aineenvaihdunnasta ja Pitta-ihmisillä onkin tehokas ruuansulatus. Pitta-ihmiset eivät yleensä pidä kuumasta. Pittan tulisi suosia mietoja, makeita, kutistavia, karvaita makuja, viilentäviä ruoka-aineita ja välttää tulisia, happamia ja mausteisia ruokia sekä käyttää voita ja rasvaa kohtuudella. Viileä raikas ilma laskee pittaa. Kapha on ominaisuuksiltaan vakaa, raskas, hidas ja rasvainen.Kapha muodostaa kehon rakenteen. Kapha-ihmisillä on hidas ruoansulatus ja aineenvaihdunta. Kaphalle on hyvä suosia kevyttä, lämmintä ruokaa ja juomia ja välttää suuria määriä ruokaa, erityisesti illalla ja yöllä, rasvaista/öljyistä ruokaa, makeaa, hapanta ja suolaista makua. Tasapainoisena kapha on rauhallinen ja kärsivällinen, hän nauttii rutiineista. Näiden lisäksi jokaiselle doshalle sopivat parhaiten esimerkiksi hiukan erilaiset liikuntamuodot. Kehotyypin mukaisella ravinnolla, liikunnalla ja päivärutiinilla saavutetaan tasapainotila. Lähtökohtana on itsetuntemus ja oman kehon kuuntelu. Kolme doshaa jakavat myös vuoden kolmeen jaksoon. Kevät on Kapha-aikaa, pitta vallitsee kesällä, vata syksyllä ja alkutalvesta.  Pitta-aika alkaa siis olemaan ovella.

Vaikka suhteeni onkin vielä tutustumisvaiheessa tämän ”uuden” elämän tieteen kanssa, on se tuonut paljon lisää ymmärrystä monenmoiseen asiaan. Miksi suhtaudumme elämässä eri tavalla asioihin, miksi tietyt ruuat tekevät tietynlaisen olon, miksi iho reagoi joskus voimakkaasti ja miksi suutuspäissään käyttäytyy tietyllä tavalla. Hyvin vahvasti pitta-ihminen asuu minussa, niin hyvässä kuin pahassa J

Varsinaisen ayurvedakonsultaation kehotyyppimäärityksineen ja yksityiskohtaisine ohjeineen tekee ayurvedalääkäri tai -hoitaja. Ekokosmetologina olen koulutettu käyttämään ayurvedaa työkaluna hoidoissa ja tuotevalinnoissa ja voin myös jakaa ayurvedisia elämäntapavinkkejä esimerkiksi ruokavalion suhteen. Kysy rohkeasti lisää ja tule kokeilemaan ekohoitolaan ayurvedinen hoitokokemus!

 

Piparminttu Lahti:

Piparminttu Helsinki: